CO2 EMISSION ESTIMATION
comparative analysis of the main methods and the case in sea vessels
DOI:
https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v3n2.p30-47Keywords:
Mobile Sources. Emission Estimates. Neutralization of Emissions.Abstract
In the context of climate change, population growth and the industrialization process promote enormous searches for energy. Greenhouse gas (GHG) emissions show considerable growth and CO2 is responsible for 97% of gases emitted by burning fossil fuels.
In Brazil, the maritime transport modal contributes to the development of the oil and gas industry, mainly in support operations in the construction of oil and gas wells. One of the most important environmental impacts in maritime services with vessels is air pollution, comprising the emission of gases and particles from the burning of fossil fuels.
In this paper, we seek to evaluate with this article the quantify of these gas emissions associated with the consumption of fuels by mobile generating sources (combustion vehicles), through the comparison of different estimation methods in operational activities with vessels in the offshore environment and impacts for neutralization by planting trees and in planted area.
References
Aquino, C.N.P.; Pereira, L.A.C; Rangel, J.J.A; Shimoda, E.; Desacoplamento entre emissões de CO2 e crescimento econômico no Brasil e em outros países. Artigo científico publicado em VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v.19, p. 23-52, 2017.
Auvinen, H. et al, Existing methods and tools for calculation of carbon footprint of transport and logistics. [S. l.: s. n.], 2011.
Azarkamand, S. et al, Review of initiatives and methodologies to reduce CO2 emissions and Climate change effects in Ports. International Journal of Environmental Research and Public Health, Barcelona/Spain, doi 10.3390, May 2020.
Azevedo, M. F. C.; Quintino, I., Manual Técnico: Um programa de compensação ambiental que neutraliza emissões de carbono através de projetos socioambientais de plantio de mudas nativas. Rio de Janeiro: Ambiental Company, 17 p, 2010.
______. CO2 Emissions from fuel combustion, global energy review 2021 Edition. Paris: OECD/ IEA, 2022. Disponível em: https://www.iea.org/reports/global-energy-review-2021/co2-emissions. Acesso em 12 dez. 2022.
DEFRA. Guidance on measuring and reporting Greenhouse Gas (GHG) emissions from freight transport operations. London: DEFRA, 2023.
Dos Reis, E. F., et al., Desempenho e emissões de um motor-gerador ciclo diesel sob diferentes concentrações de biodiesel de soja. Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental. Campina Grande – PB, p.565–571, 2013.
Elshkaki, A.; Shen, L. Energy Transition towards Carbon Neutrality. Energies 2022, 15, 4967. https://doi.org/10.3390/en15144967. 2022.
EPA. Emission facts: average carbon dioxide emissions resulting from gasoline and diesel fuel. Washington: EPA, 2005.
ESALQ. Arvore da mata atlântica retira CO2 da atmosfera. USP ESALQ, 2013. Disponível em: http://www.esalq.usp.br/acom/clipping_semanal/2013/3marco/23_a_29/files/assets/downloads/page0013. Acesso em: 06 de junho. 2023.
Goldemberg, j.; lucon, O. Energia, meio ambiente e desenvolvimento. 3. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
IMO (International Maritime Organization). Third IMO Greenhouse Gas Study 2014. Disponível em: http://www.imo.org/en/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Documents/ThirdGreenhouseGasStudy/GHG3Executive SummaryandReport.pdf. Acesso em 16 de novembro de 2022.
IPCC. Intergovernmental Panel Climate Change 2022: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Geneva: IPCC, 2022. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/. Acesso em: 01 de novembro 2022.
Lima Junior, R.N.C.; Oliveira, M.M.; Corrêa, S.M.; Saraiva, V.B.; Caracterização da Emissão de Gases de Efeito Estufa do Lixão em Cabo Frio, RJ. Revista Internacional de Ciências, Rio de Janeiro, v. 12, n. 01, p. 26 - 40, jan-abr 2022. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/ojs/index.php/ric. Acesso em 12 dez. 2022.
La Rovere, E., Energia, desenvolvimento e o meio ambiente global. In: MAGRINI, A.; SANTOS, M. A. (Ed.). Gestão Ambiental de Bacias Hidrográficas. Rio de Janeiro: UFRJ/COPPE/Instituto Virtual Internacional de Mudanças Climáticas, 2001.
Lei n. 12.187, de 29 de dezembro de 2009. Institui a Política Nacional sobre Mudança do Clima – PNMC e dá outras providências. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2009/lei/l12187.htm. Acesso em: 25 de novembro 2022
Nicolau, O.N.B; Chaves, G.L.D.;Zanchetta, I.T.; Avaliação do consumo energético e emissões de dióxido de carbono do transporte rodoviário do Brasil (2016-2026). Biblioteca digital de periódicos da UFPR: Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 54, 205-226, jul./dez. 2020.
Rogelj, J., Geden, O., Cowie, A., Reisinger, Andy. Three ways to improvenet-zero emissions targets. Nature. Volume 591. Páginas 365 a 368. 2021.
Santos, D.R.R.; Picanço, A.P.; Maciel, G.F.; Serra, J.C.V., Estudo de neutralização dos gases de efeito estufa da universidade federal do tocantins - reitoria e campus universitário de palmas: uma forma de mitigação ambiental. Publicação Revista RGA. Pág. 29 – 40. Tocantins: UFT. 2010.
SEEG. Sistema de Estimativa de Emissões de Gases de Efeito Estufa (SEEG), 2023. Disponível em: https://seeg.eco.br/entenda-as-estimativas/. Acesso em: 06 de junho. 2023.
Simão, L. E. et al, Transporte Rodoviário de Cargas: Como selecionar um método para cálculo de emissão de CO2 da sua frota?. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis/SC, v.15, edição especial, jun./jul. 2022.
US EPA. 2008. United State Environmental Protection Agency.Climate Leaders Greenhouse Gas Inventory Protocol Core Module Guidance: Direct Emissions from Mobile Combustion Sources. Disponível em: . Acessado em: 17/05/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 International Law and Business Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.