Grounding of MV Ever Given and the Seafarer Vulnerability in the Context of Accountability for the Accident

A Critical Reading

Authors

Keywords:

flags of convenience, seafarers, recruitment of seafarers, vulnerability

Abstract

The paper aims to identify the vulnerability of seafarers in the event of major repercussions, such as the one with the merchant ship Ever Given in the Suez Canal. It analyzes the systematics of open registers in the current scenario of the shipping industry from the perspective of the complexity of the relations that gravitate around the operation of merchant ships and the impacts on maritime labor relations. Based on the identification of the recruitment process for these professionals, and the absence of a genuine link between the flag supplier countries and the vessel owners, the control of the Flag State is weakened, contributing to the risk of seafarers being held responsible for the occurrence of accidents with economic repercussions.

 

Author Biography

Augusto Meirinho, Ministério Público do Trabalho

Doutor em Direito das Relações Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Direito Previdenciário pela PUC-SP. Especialista em Direito e Processo do Trabalho pela Universidade de São Paulo. Especialista em Relações Internacionais pela Universidade Cândido Mendes -RJ. Bacharel em Ciências Náuticas pela Escola de Formação de Oficiais da Marinha Mercante –Efomm/RJ. Professor universitário. Ex-Procurador Federal da Advocacia-Geral da União. Procurador do Trabalho do Ministério Público da União. Titular da Cadeira nº 20 da Academia Brasileira de Direito da Seguridade Social (ABDSS).

References

ALDERTON, Patrick M. Reeds Sea Transport. Operation and Economics. Londres: Adlard Coles Nautical, 2011.

BOCZEK, Boleslaw Adam. Flags of Convenience. An International Legal Study. Cambridge: Harvard University Press, 1962.

CASTRO JR., Osvaldo Agripino de. Segurança Marítima e Bandeiras de Conveniência: Possibilidades de Regulação. In: CASTRO JR., Osvaldo Agripino de (Coord.) Direito Marítimo, Regulação e Desenvolvimento. Belo Horizonte: Editora Fórum, 2011, pp. 581-620.

FITZPATRICK, Deirdre and ANDERSON, Michael (Ed.). Seafarers´ Rights. Oxford: Oxford University Press, 2005.

GEORGE, Rose. Deep Sea and Foreign Going. Inside Shipping, the Invisible Industry that Brings You 90% of Everything. London: Granta, 2013.

KUO, Chengi. Managing Ship Safety. London: LLP, 1998.

MEIRINHO, Augusto Grieco Sant´Anna. Navios Estrangeiros Abandonados em Águas Jurisdicionais Brasileiras e a Atuação do Ministério Público do Trabalho. A Defesa da Dignidade Humana dos Marítimos. In: MIESSA, Élisson e CORREIA, Henrique (Orgs.). Estudos Aprofundados do Ministério Público do Trabalho. Salvador: JusPodium, 2017, pp. 457-471.

SAMPSON, Helen. Trabalhadores Marítimos Internacionais e Transnacionalismo no Século XXI. Campinas: Editora da Unicamp, 2018.

YANNOPOLOUS, G. N. The Economics of “Flagging Out”. Journal of Transport, Economics and Policy (JTEP). Vol. 22, nº 2, may 1988, pp. 197-207.

Published

2021-06-28

How to Cite

Meirinho, A. (2021). Grounding of MV Ever Given and the Seafarer Vulnerability in the Context of Accountability for the Accident: A Critical Reading. International Law and Business Review, 1(1), 30–51. Retrieved from https://mlawreview.emnuvens.com.br/mlaw/article/view/14