LAND-LOCKED STATES VS. TRANSIT STATES: ANALYSIS OF THE NATIONAL CARGO RESERVE IN THE RIVER TRANSPORT AGREEMENT FOR THE PARAGUAY-PARANÁ WATERWAY FROM THE ARGENTINEAN AND PARAGUAYAN PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v2n1.p123-153Keywords:
Land-locked state, River transport, Cargo Reserve, Argentina, ParaguayAbstract
The United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) has contributed to the establishment of a fair and equitable international economic order to bring the interests and needs of humanity into line with those of developing countries, whether coastal or landlocked. A signatory of UNCLOS, Paraguay, Landlock States (LLS), projects itself in international trade through inland navigation, with the collaboration of Argentina, State of Transit and predominantly through the Paraguay-Paraná Waterway. The River Transport Agreement for the Paraguay-Paraná Waterway is the normative instrument that guides the route and provides for the elimination of the national cargo reserve, in order to strengthen the waterway's regional flags. Conflicting interests between Argentina and Paraguay have generated different interpretations on the adopted national cargo reserve and, consequently, on the effectiveness of the Agreement signed on the basis of the Law of the Sea. In this context, and based on a review of international, regional and national literature on the Law of the Sea and River Law, applied to landlocked countries, the article intends to analyze the impact of the national cargo reserve provided for in the River Transport Agreement by the Paraguay-Paraná Waterway in the river-maritime trade of Paraguay and Argentina. The survey results indicate the need for a new legal framework and the importance of diplomacy to conform the interests of those countries in waterway navigation.
References
ALADI. Acuerdo De “Santa Cruz De La Sierra” Sobre Transporte Fluvial Por La Hidrovía Paraguay – Paraná. Tomo I, 2ª Ed. 2016, p. 7. Montevideu: ALADI. Disponível em: http://www2.aladi.org/sitioAladi/documentos/facilitacionComercio/Libro_AcuerdoSantaCruzSierra_Hidrovia_V1.pdf. Acesso em 12 nov. 2021.
ALADI/AAP/5 de 7 de julho de 1992. Acordo de Transporte Fluvial pela Hidrovia Paraná-Paraguai (Porto de Cáceres - Porto de Nova Palmira). Disponível em: http://www2.aladi.org/biblioteca/publicaciones/aladi/acuerdos/Art_14/pt/05/A14TM_005_pt.pdf. Acesso em: 23 dez. 2021.
ALADI. Protocolo adicional ao acordo de transporte fluvial pela Hidrovia Paraguai - Paraná. Sobre solução de controvérsiahttps://www.marinha.mil.br/dpc/sites/www.marinha.mil.br.dpc/files/acordotr5.pdf.s. Disponível em: Acesso em: 28 dez. 2021.
ALADI. Resolução 2 do Conselho de Ministros. Disponível em: https://www2.aladi.org/biblioteca/Publicaciones/ALADI/Secretaria_General/Documentos_Sin_Codigos/Caja_062_001_pt.pdf. Acesso em: 22 dez. 2021.
ARGENTINA. Decreto nº 817, de 26 de marzo de 1992. Reorganización Administrativa y Privatización. Transporte Marítimo, Fluvial y Lacustre. Practicaje, Pilotaje, Baquía y Remolque. Regímenes Laborales. Disposiciones Generales. Disponível em: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/5000-9999/8845/texact.htm. Acesso em: 1 jan. 2022.
ARGENTINA. Decreto nº 770/2019. Régimen De La Navegación Marítima, Fluvial y Lacustre. Disponível em: https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/221231/20191114. Acesso em: 28 dez. 2021.
ARGENTINA. Ley 17.185, de 24 de febrero de 1967. Se Aprueba el Tratado de Navegación, de los Ríos Paraná, Paraguay y de la Plata, suscripto con la República del Paraguay el 23/1/67. Disponível em: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-17185-150705/texto. Acesso em: 1 de jan. 2022.
ARGENTINA. Ley 20.447, de 22 de marzo de 1973. MARINA MERCANTE NACIONAL- Normas para su actividad. Disponível em: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/27570/norma.htm. Acesso em: 1 jan. 2022.
ARGENTINA. MINISTERIO DE TRANSPORTES. Resolución 21/2021-APN-MTR. Disponível em: https://www.boletinoficial.gob.ar/web/utils/pdfView?file=%2Fpdf%2Faviso%2Fprimera%2F240077%2F20210126. Acesso em 27 dez. 2021.
BRASIL. PLANALTO. Decreto nº 99.165, DE 12 de março de 1990. Promulga a Convenção das Nações Unidas sobre o Direito do Mar. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1990/decreto-99165-12-marco-1990-328535-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 14 nov. 2021.
CAPECO. Estadísticas 2021. Disponível em: http://capeco.org.py/ranking-mundial-es/.Acesso em: 27 dez. 2021.
CAPECO. Evolución de las exportaciones. Disponível em: http://capeco.org.py/soja-es-evol/.Acessso em: 28 dez. 2021.
CAPECO. Puertos de Embarque y Logística. Disponível em: http://capeco.org.py/puertos-de-embarque-y-logistica-es/. Acesso em: 28 dez. 2021.
COMITÉ INTERGUBERNAMENTAL HIDROVÍA PARAGUAY-PARANÁ. Informe de la Secretaría Ejecutiva del CIH, 2018, 26 p. Disponível em: http://www.hidrovia.org/userfiles/documentos/nuevo_informe_hidrovia_rev2.pdf. Acesso em: 20 dez.2021.
CRISTIANI, M. et al. Hidrovía Paraná-Paraguay: Legislación, economía y sustentabilidad portuaria. Invenio: Revista de investigación académica, n. 39, p. 105-124, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6789782. Acesso em: 12 nov. 2021.
EHREKE, Guillermo. Paraguai é líder em transporte fluvial. Youtube, 6 jun. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8DgaQKPcFR8. Acesso em: 16 dez. 2021.
EL CRONISTA. Transport y Cargo. Críticas a la normativa de reserva de carga. Disponível em: https://www.cronista.com/transport-cargo/criticas-a-la-normativa-de-reserva-de-carga/. Acesso em: 28 dez. 2021.
GATT. The ninth session of the contracting parties and the review of the GATT. Disponível em: https://docs.wto.org/gattdocs/q/GG/MGT/54-27.PDF. Acesso em: 14 dez.2021.
INFORMATIVO BIMARITIMO. Uruguay frente a la reserva de carga en la Hidrovía Paraguay – Paraná. BIM nº 32/2021, p. 37-39. Disponível em: https://bimaritimo.com/BIM32/files/basic-html/page38.html. Acesso em: 29 dez. 2021.
JACKSON, John H. The world trading system. Law and policy of international economic relations, v. 2, 1989.
MIRANDA, Mijael Vladimir Muñoz. Deficiencias normativas sobre el libre tránsito comercial por la Hidrovía Paraguay-Paraná. Revista de Derecho de la UCB, v. 5, n. 8, 2021. Disponível em: https://lawreview.ucb.edu.bo/index.php/a/article/view/59. Acesso em: 16 dez. 2021.
NEGOCIOS Y POLITICA. ¿Conflicto en puerta? |Peppo respaldó la Resolución que aplica “reserva de carga” a buques y armadores de Paraguay. Disponível em: https://negocios.com.ar/politica/gobierno/peppo-respaldo-la-resolucion-que-aplica-reserva-de-carga-a-buques-y-armadores-de-paraguay/. Acesso em: 30 dez. 2021.
NEVES, Marcelo. SILVA, Lays. Análise interpretativa do direito de acesso ao mar e a partir do mar dos estados sem litoral. In: Direito do Mar: reflexões, tendências e perspectivas. Vol.4. TOLEDO, André Et. Al. (orgs). 1 Ed. Belo Horizonte, São Paulo: D’Plácido, 2020.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE COMÉRCIO. Acordo Constitutivo. Disponível em: http://siscomex.gov.br/wp-content/uploads/2021/05/OMC_Estabelece.pdf. Acesso em: 14 dez. 2021.
PARAGUAY. Decreto N° 27.371, de 19 de agosto de 1981. Por el cual se reglamenta la Ley n° 295 del 24 de noviembre de 1971, que establece la reserva de cargas, y se dictan normas para su aplicación. Disponível em: https://www.mic.gov.py/mic/w/comercio/dgcs/pdf/7_ServiciosProfesionales/Decreto27371.pdf. Acesso em: 27 dez. 2021.
PARAGUAY. Ley nº 295/1971. Aprueba el Decreto-ley n° 43, de fecha 24 de marzo de 1971, por el que se establece la reserva de cargas de transporte fluvial y maritimo para las embarcaciones de bandera nacional. Disponível em: https://docs.paraguay.justia.com/nacionales/leyes/ley-295-dec-24-1971.doc. Acesso em: 23 dez. 2021.
PÉREZ, Gabriel Et al. Estado de la implementación del Programa de Acción de Viena en favor de los Países en Desarrollo Sin Litoral para el Decenio 2014-2024. Naciones Unidas Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), 2021, pp. 16-17. Disponível em: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/47041/1/S1900860_es.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.
REY. Alan. Restricciones a la navegación en la Hidrovía Paraguay-Paraná. El prejuicio ocasionado a las empresas de transporte fluvial. Monografia (Licenciatura em Comércio Exterior). Faculdade de Ciencias Empresariales, Universidad Abierta Americana. Rosario, p. 7. 2013. Disponível em: https://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC111627.pdf. Acesso em: 28 dez. 2021.
SILVA, Alice. A cláusula da nação mais favorecida da OMC e a proliferação dos acordos comerciais bilaterais. 2006, p. 11. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/teste/arqs/cp008661.pdf. Acesso em 12 nov. 2021.
SUPTI, Afsana. Evaluation of Regime of the Rights of Landlocked States under UNCLOS 1982. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/347355047_Evaluation_of_Regime_of_the_Rights_of_Landlocked_States_under_UNCLOS_1982. Acesso em: 29 nov. 2021.
SOUTH AFRICAN INSTITUTE OF INTERNATIONAL AFFAIRS. The law of the sea and landlocked states. Disponível em: https://saiia.org.za/research/the-law-of-the-sea-and-landlocked-states/. Acesso em: 29 nov. 2021.
THORSTENSEN, Vera Helena; RAMOS, Daniel; MÜLLER, Carolina. O Princípio da Nação Mais Favorecida e os desalinhamentos cambiais. IPEA:2011, p. 4. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/5698/1/NT_n06_Principio-nacao-favorecida_Dinte_2011-dez.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.
TRADE NEWS. Continúan las negociaciones bilaterales para que Paraguay derogue la ley de reserva de cargas. Disponível em: https://tradenews.com.ar/continuan-las-negociaciones-bilaterales-para-que-paraguay-anule-la-ley-de-reserva-de-cargas/. Acesso em: 30 dez. 2021.
TRADENEWS. Reflexiones sobre el debate por la reserva de cargas decidida por el Gobierno nacional. Disponível em: https://tradenews.com.ar/reflexiones-sobre-el-debate-por-la-reserva-de-cargas-decidida-por-el-gobierno-nacional/. Acesso em: 28 dez. 2021.
UNITED NATIONS. Third United Nations Conference on the Law of the Sea 1973-1982. Disponível em: https://legal.un.org/diplomaticconferences/1973_los/docs/english/vol_1/a_conf62_sr38.pdf. Acesso em: 14 dez. 2021.
ZUGAIB, Eliana. A hidrovia Paraguai-Paraná. Brasília: Thesaurus Editora, 2007.
WORLD TRADE ORGANIZATION. Let’s Talk Most Favoured Nation. Disponível em: https://www.wto.org/english/res_e/webcas_e/ltt_e/ltt1_e.htm. Acesso em: 14 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Law and Business Review

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.