ATHWAYS TO ZERO NET EMISSIONS AND OBTAINING CARBON CREDITS ON SEA SUPPORT VESSELS

EMISSION x COMPENSATION RELATIONSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v4n1.p63-78

Keywords:

net zero emissions, carbon credit, maritime vessel

Abstract

Considering international climate commitments, several economic segments are being stimulated by the process of decarbonization and neutralization of their emissions from fossil fuels. The maritime transport mode is responsible for general cargo trade and has a strong presence in Brazil in offshore oil and gas exploration and production operations. One of the most important environmental impacts in maritime services with vessels is air pollution through the emission of gases and particles from the burning of fossil fuels. In this paper, the objective is to present, through bibliographical research, promising practices and trends for reducing greenhouse gas emissions considering technological routes to obtain zero net emissions and carbon credits within the scope of vessels maritime as mobile emission sources.

Author Biographies

Luis Felipe Umbelino dos Santos, Instituto Federal Fluminense

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campus Macaé. Realizou Estágio de Pós-Doutorado em Ciência do Solo pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2015), Doutorado em Ecologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (2004) e Bacharelado e Licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2001). Atuo como professor e coordenador do Curso de Pós-Graduação em Engenharia Ambiental, Doutorado em Modelagem e Tecnologia para Meio Ambiente Aplicadas em Recursos Hídricos e da Pós Graduação Lato Sensu em Energias e Sustentabilidade. Participo como Conselheiro Titular do Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba desde 2014 e como membro do Comitê de Bacias Hidrográficas do Rio Macaé e das Ostras desde 2013 até 2022. Atuo nas Áreas de Geografia, Ecologia e Hidrologia, com atividades recentes de pesquisa relacionadas a Gestão dos Recursos Hídricos, Conservação de Áreas Protegidas e Manejo de Bacias Hidrográficas. E pesquisador associado do Laboratório de Ecotoxicologia Ambiental - LEMAM/IFF e do Grupo de Estudos Ambientais - GEA/UERJ

Luiz Pinedo Quinto Junior, Instituto Federal Fluminense

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1979), mestrado em Planejamento Urbano pela Universidade de Brasília (1988) e doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professor do Programa de Pós-graduação em Engenharia Ambiental do Instituto Federal Fluminense em Campos dos Goitacazes. Ministrou aulas no curso de Arquitetura e Urbanismo da UEL, Universidade Católica de Santos, Centro Universitário Belas Artes e Engenharia Civil da UnB. Tem experiência na área de Planejamento Urbano e Regional, com ênfase em Gestão Municipal, atuando principalmente nos seguintes temas: Planejamento Urbano-Gestão Participativa, Plano Diretor, Desenho e Projeto Urbano, grandes projetos de infraestrutura e impactos urbanísticos e em Legislação Urbana e Ambiental. Pesquisa os impactos ambientais e urbanos da construção do Complexo Portuário do Açu-Norte do Rio de Janeiro

Saulo Marelli Matos, Instituto Federal Fluminense - IFF

Possui graduação em Engenharia de Petróleo pela Universidade de Vila Velha (2008). Foi professor da Faculdade de Castelo de 2010 a 2011. Pós-graduado MBA em gestão empresarial - FGV (2014-2016). Especialização em Engenharia Ambiental e Saneamento Básico pela UNESA (2018-2019). Mestrando em engenharia ambiental no IFF (2022-2024) com atuação na área de concentração: Gestão Ambiental das Cidades, Gerenciamento de Resíduos e Efluentes

References

Anater et al. Redução de gases de efeito estufa pelos projetos de crédito de carbono no setor energético brasileiro. HOLOS, Ano 32, Vol. 1, DOI: 10.15628/holos. 2016.3669, 2016.

Anika, O. C. et al. Prospects of low and zero-carbon renewable fuels in 1.5-degree net zero emission actualisation by 2050: A critical review. Carbon Capture Science & Technology 5. Elsevier. https://doi.org/10.1016/j.ccst.2022.100072, 2022.

ANP. (2023). Relatório anual de produção de biocombustíveis e derivados no Brasil. Agência Nacional do Petróleo, Gás Natural e Biocombustíveis. Disponível em: http://www.anp.gov.br/. Acesso em: 30 de outubro de 2023.

Birol, Fatih; Seko, Hiroshige. International Agency Energy. The Future of Hydrogen: Seizing today’s opportunities. Disponível em: https://www.iea.org/reports/the-future-of-hydrogen. Acesso em: 01 nov. 2023.

Cesca, J. et al. A Redução de CO2 no Setor de Aviação Brasileiro. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 16, n. 4, Edição Prospect, p. 1240-1255, 2023.

Elshkaki, A. e Shen, L. Energy Transition towards Carbon Neutrality. Energies, 15, 4967. https://doi.org/10.3390/en15144967, 2022.

Godoy, S. G. M. Projetos de redução de emissões de gases do efeito estufa: desempenhos e custos de transação. Revista de Administração, São Paulo, v. 48, n. 2, p. 301-326, 2013.

International Maritime Organization. IMO. Greenhouse Gas Emissons. Disponivel em: https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Cutting-GHG-emissions.aspx. Acesso em: 09 nov. 2023.

IPCC. Intergovernmental Panel Climate Change 2022: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Geneva: IPCC, 2022. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/. Acesso em: 01 de novembro 2023.

Kempfer, J. C. A tributação das operações com crédito de carbono. Revista Eletrônica Direito e Política, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciência Jurídica da UNIVALI, Itajaí, v.11, n.3, 2016.

Knechtel, M. R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática-dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.

Kouchaki-Penchah H et al. The role of hydrogen in a net-zero emission economy under alternative policy scenarios. International Journal of Hydrogen Energy. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2023.07.196, 2023.

Rogelj, J., Geden, O., Cowie, A., Reisinger, Andy. Three ways to improvenet-zero emissions targets. Nature. Volume 591. Páginas 365 a 368, 2021.

Sanchez, D.L. et al. Policy options for deep decarbonization and wood utilization in california’s low carbon fuel standard. Front. Clim. 3. doi: 10.3389/fclim.2021.665778, 2021.

Silveira, C. S., Oliveira, L. Análise do mercado de carbono no Brasil: histórico e desenvolvimento. Novos Cadernos NAEA. v. 24, n. 3, p. 11-31, 2021.

Sinaval. 2020. Transição para uma indústria naval de baixo carbono pode viver retrocesso. Disponível em: http://sinaval.org.br/2020/10/transicao-para-uma-industria-naval-de-baixo-carbono-pode-viver-retrocesso/. Acesso em: 03 nov. 2023.

Sinaval. 2017. Soluções híbridas de propulsão. Disponível em: http://sinaval.org.br/2017/02/solucoes-hibridas-de-propulsao/. Acesso em: 03 nov. 2023.

Pimenta, M. V., Martins, M.M. Combustíveis marítimos alternativos: relevância e viabilidade. Revista de direito e negócios internacionais da maritime law academy.

Vol. 1, nº 2, Julho a Dezembro - 2021. pp 32-53.

US EPA. 2008. United State Environmental Protection Agency.Climate Leaders Greenhouse Gas Inventory Protocol Core Module Guidance: Direct Emissions from Mobile Combustion Sources. Disponível em: . Acesso em: 15 nov. 2023.

UNFCCC. United Nations Framework Convention on Climate Change (2015), Clean Development Mechanism (CDM). Disponível em: <http://cdm.unfccc.int/>. Acesso em: 15 nov. 2023.

VCS. Verified Carbon Standard (2023). Disponível em <http://www.v-c-s.org/>. Acesso em: 15 nov. 2023.

Wu, S., Miao, B., Chan, S.H. Feasibility assessment of a container ship applying ammonia cracker-integrated solid oxide fuel cell technology. Carbon Capture Science & Technology 5. Elsevier. Energy doi: 10.1016/j.ijhydene.2022.06.068, 2022.

Published

2024-09-03

How to Cite

Felipe Umbelino dos Santos, L., Pinedo Quinto Junior, L., & Marelli Matos, S. (2024). ATHWAYS TO ZERO NET EMISSIONS AND OBTAINING CARBON CREDITS ON SEA SUPPORT VESSELS: EMISSION x COMPENSATION RELATIONSHIP. International Law and Business Review, 4(1), 63–78. https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v4n1.p63-78