ATHWAYS TO ZERO NET EMISSIONS AND OBTAINING CARBON CREDITS ON SEA SUPPORT VESSELS
EMISSION x COMPENSATION RELATIONSHIP
DOI:
https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v4n1.p63-78Keywords:
net zero emissions, carbon credit, maritime vesselAbstract
Considering international climate commitments, several economic segments are being stimulated by the process of decarbonization and neutralization of their emissions from fossil fuels. The maritime transport mode is responsible for general cargo trade and has a strong presence in Brazil in offshore oil and gas exploration and production operations. One of the most important environmental impacts in maritime services with vessels is air pollution through the emission of gases and particles from the burning of fossil fuels. In this paper, the objective is to present, through bibliographical research, promising practices and trends for reducing greenhouse gas emissions considering technological routes to obtain zero net emissions and carbon credits within the scope of vessels maritime as mobile emission sources.
References
Anater et al. Redução de gases de efeito estufa pelos projetos de crédito de carbono no setor energético brasileiro. HOLOS, Ano 32, Vol. 1, DOI: 10.15628/holos. 2016.3669, 2016.
Anika, O. C. et al. Prospects of low and zero-carbon renewable fuels in 1.5-degree net zero emission actualisation by 2050: A critical review. Carbon Capture Science & Technology 5. Elsevier. https://doi.org/10.1016/j.ccst.2022.100072, 2022.
ANP. (2023). Relatório anual de produção de biocombustíveis e derivados no Brasil. Agência Nacional do Petróleo, Gás Natural e Biocombustíveis. Disponível em: http://www.anp.gov.br/. Acesso em: 30 de outubro de 2023.
Birol, Fatih; Seko, Hiroshige. International Agency Energy. The Future of Hydrogen: Seizing today’s opportunities. Disponível em: https://www.iea.org/reports/the-future-of-hydrogen. Acesso em: 01 nov. 2023.
Cesca, J. et al. A Redução de CO2 no Setor de Aviação Brasileiro. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 16, n. 4, Edição Prospect, p. 1240-1255, 2023.
Elshkaki, A. e Shen, L. Energy Transition towards Carbon Neutrality. Energies, 15, 4967. https://doi.org/10.3390/en15144967, 2022.
Godoy, S. G. M. Projetos de redução de emissões de gases do efeito estufa: desempenhos e custos de transação. Revista de Administração, São Paulo, v. 48, n. 2, p. 301-326, 2013.
International Maritime Organization. IMO. Greenhouse Gas Emissons. Disponivel em: https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Cutting-GHG-emissions.aspx. Acesso em: 09 nov. 2023.
IPCC. Intergovernmental Panel Climate Change 2022: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Geneva: IPCC, 2022. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/. Acesso em: 01 de novembro 2023.
Kempfer, J. C. A tributação das operações com crédito de carbono. Revista Eletrônica Direito e Política, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciência Jurídica da UNIVALI, Itajaí, v.11, n.3, 2016.
Knechtel, M. R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática-dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.
Kouchaki-Penchah H et al. The role of hydrogen in a net-zero emission economy under alternative policy scenarios. International Journal of Hydrogen Energy. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2023.07.196, 2023.
Rogelj, J., Geden, O., Cowie, A., Reisinger, Andy. Three ways to improvenet-zero emissions targets. Nature. Volume 591. Páginas 365 a 368, 2021.
Sanchez, D.L. et al. Policy options for deep decarbonization and wood utilization in california’s low carbon fuel standard. Front. Clim. 3. doi: 10.3389/fclim.2021.665778, 2021.
Silveira, C. S., Oliveira, L. Análise do mercado de carbono no Brasil: histórico e desenvolvimento. Novos Cadernos NAEA. v. 24, n. 3, p. 11-31, 2021.
Sinaval. 2020. Transição para uma indústria naval de baixo carbono pode viver retrocesso. Disponível em: http://sinaval.org.br/2020/10/transicao-para-uma-industria-naval-de-baixo-carbono-pode-viver-retrocesso/. Acesso em: 03 nov. 2023.
Sinaval. 2017. Soluções híbridas de propulsão. Disponível em: http://sinaval.org.br/2017/02/solucoes-hibridas-de-propulsao/. Acesso em: 03 nov. 2023.
Pimenta, M. V., Martins, M.M. Combustíveis marítimos alternativos: relevância e viabilidade. Revista de direito e negócios internacionais da maritime law academy.
Vol. 1, nº 2, Julho a Dezembro - 2021. pp 32-53.
US EPA. 2008. United State Environmental Protection Agency.Climate Leaders Greenhouse Gas Inventory Protocol Core Module Guidance: Direct Emissions from Mobile Combustion Sources. Disponível em: . Acesso em: 15 nov. 2023.
UNFCCC. United Nations Framework Convention on Climate Change (2015), Clean Development Mechanism (CDM). Disponível em: <http://cdm.unfccc.int/>. Acesso em: 15 nov. 2023.
VCS. Verified Carbon Standard (2023). Disponível em <http://www.v-c-s.org/>. Acesso em: 15 nov. 2023.
Wu, S., Miao, B., Chan, S.H. Feasibility assessment of a container ship applying ammonia cracker-integrated solid oxide fuel cell technology. Carbon Capture Science & Technology 5. Elsevier. Energy doi: 10.1016/j.ijhydene.2022.06.068, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Law and Business Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.