PORT OF SANTOS - VIABLE EXPORT PROCESSING ZONE

A logistical asset in favor of the sustained reindustrialization of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v3n1.p161-191

Keywords:

Industrialization, Foreign Trade, Export Processing Zone, Port of Santos, Industrialization, Foreign Trade, Export Processing Zone, Port of Santos

Abstract

The article aims to show the feasibility of implementing an Export Processing Zone (ZPE) in the continental area of the City of Santos, in the state of São Paulo, with the Port of Santos as a logistical asset. Therefore, the article is divided into 3 chapters. Chapter 1 addresses China's role in the world economy from the creation of Special Economic Zones (SEZs), which resulted in significant development in that country, leading it to the condition of the second economy in the world, with a high rate of industrialization and production of patents, placing 7 (seven) of its ports among the busiest in the world. Chapter 2 addresses the Export Processing Zones (EPZs) regime in Brazil, a model that needs to be better explored and considered strategic for the country, diversifying its portfolio of export products, and reducing dependence on agribusiness in the national economy. Chapter 3 specifically discusses the Port of Santos, the main port complex in the country, whose potential can be further expanded with the implementation of an ZPE in its surroundings. The city of Santos was considered suitable to host an ZPE and studies have already identified areas for its implementation. The final considerations prove the importance of ZPEs as instruments for the sustained development of Brazil, reconciling environmental, social and economic interests.

Author Biography

Adilson Luiz Gonçalves, Universidade Santa Cecília - Unisanta

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Santos (UNISANTOS), em 2008. Linha de Pesquisa 2: Formação do Educador - Dimensão Político-Pedagógica, com projeto de pesquisa no âmbito de uso de tecnologias e interfaces entre o ensino presencial e a distância. Ex-Coordenador e atual Pesquisador do Núcleo de Estudos Portuários, Marítimos e Territoriais – NEPOMT

(http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/6432935903924528) da Universidade Santa Cecília (UNISANTA), com vários artigos publicados., bem como orientação de pesquisas de graduação relativas a logística, porto e relação porto-cidade. Coordenador no Núcleo Avançado ("Nodo Avanzado") da Asociación para la Colaboración entre Puertos y Ciudades (RETE), no Brasil, com sede na UNISANTA. Membro do Comitê Científico da RETE (www.retedigital.com). Membro do Comitê Editorial da Revista PortusPlus (ISSN 2039-6422). Revisor do Journal of Integrated Coastal Zone Management /Revista de Gestão Costeira Integrada da Universidade do Porto, Portugal (http://www.aprh.pt/rgci/index_eng.html, ISSN 1646-8872). Membro do Conselho Técnico da Fundação Centro de Excelência Portuária (CENEP/Santos). Membro do Conselho de Administração (CONSAD) da Autoridade Portuária de Santos ("Santos Port Authority" - SPA), para o biênio 2021-2023. Engenheiro Civil, graduado pela UNISANTA, em 1982. Curso de Pós-graduação em Construções e Obras Públicas no Institut Supérieur du Béton Armé, de Marselha, França, em 1986.

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Published

2023-06-28

How to Cite

Luiz Gonçalves, A. (2023). PORT OF SANTOS - VIABLE EXPORT PROCESSING ZONE: A logistical asset in favor of the sustained reindustrialization of Brazil. International Law and Business Review, 3(1), 161–191. https://doi.org/10.56258/issn.2763-8197.v3n1.p161-191